بیوتین موجود در ژل رویال را بیشتر بشناسیم

 

بیوتین به عنوان یکی از ترکیبات ژل رویال که در مواد دیگری چون گرده گل نیز وجود دارد، از جمله ویتامین های مفید برای بدن است.


بیوتین از خانواده ویتامین ب کمپلکس است که به آن ویتامین H نیز گفته می شود. بیوتین در واقع ویتامین B7 است اما بسیاری آن را با این عنوان نام نمی برند. بیوتین نوعی ویتامین محلول در آب است و از طریق ادرار دفع می شود. از مهمترین خواص بیوتین، اثرگذاری بر روی موها نام برد. این ماده بر روی اسیدهای چرب و تعدادی از اسیدهای آمینه اثر می گذارد و به همین علت وجود آن برای سوخت و ساز بدن اهمیت ویژه ای دارد.

از آنجایی که ژل رویال یکی از مواد طبیعی است که درون آن هرچند اندک، میزانی از بیوتین وجود دارد، قصد داریم در این مطلب به معرفی بیوتین و مواد طبیعی که در آن ها بیوتین یافت می شود بپردازیم. به نظر می رسد مطالعه این مطلب بتواند به شما کمک کند تا اطلاعات دقیق تری نسبت به ژل رویال کسب کنید. شاید رمز و راز بسیاری از خواص ژل رویال را بتوانیم در مطالعه تک تک مواد شناخته شده آن پیدا کنیم که بیوتین یکی از آن ها است

بیوتین چیست؟ خواص آن کدامند؟
همانطور که گفته شد، بیوتین یا B7 یکی از انواع ویتامین های ب کمپلکس است. این ویتامین در تقویت سیستم عصبی و رشد مو و ناخن موثر واقع می شود. زنان باردار حتما باید از بیوتین در دوران بارداری استفاده نمایند؛ زیرا به رشد جنین کمک می کند. بیوتین غذاها را در بدن تبدیل به انرژی می‌کند و در صورتی که کمی بیشتر استفاده شود منجر به تنظیم قند خون می‌گردد

مصرف بیوتین در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می‌تواند گلوکز خونشان را تنظیم کند. مصرف بیوتین در این افراد باعث می‌شود آسیب کمتری به کلیه هایشان وارد شود. در نتیجه مصرف بیوتین کافی برای دیابتی ها بسیار مهم و حیاتی است. همچنین مصرف بیوتین باعث کاهش التهاب، کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود.

کراتین، پروتئین اصلی برای پوست و مو و ناخن است. بیوتین زیر ساخت کراتین بدن است. افرادی که دارای موهای کم پشت و نازک هستند، باید به مقدار بیشتری از این ویتامین استفاده نمایند. بیوتین در افراد مبتلا به آلوپسی نیز موثر است. آلوپسی نوعی از اختلال در مو است که ‏منجر به ریزش مو به صورت دسته جمعی می شود.‏ استفاده از شامپوهای حاوی بیوتین می‌تواند به تقویت آنها کمک کند و از پوسته شدن ‏سر جلوگیری نماید.

همچنین در تنظیم سوخت و ساز بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ زیرا کربوهیدارت موجود در بدن را به انرژی تبدیل کرده و کمک کننده آمینو اسیدهاست. افرادی که دارای سوخت و ساز کمی هستند از بیوتین پایینی برخوردار هستند. برای مثال معتاد ها و یا کسانی که از الکل استفاده می‌کنند میزان بیوتین پایین تری در بدن خود دارند. افردا مبتلا به صرع یا سالمندان و حتی افرادی که قسمتی از دستگاه گوارش خود را برداشته اند نیز با کمبود بیوتین مواجه می شوند.

علائم کمبود ویتامین بیوتین
کمبود بیوتین بسیار نادر است زیرا در مواد غذایی یافت می شود. با این حال درصورت کمبود بیوتین در بلند مدت می‌تواند تاثیر منفی بر روی سیستم ایمنی بدن گذاشته و خطر ابتلا به عفونت های قارچی و باکتریایی را افزایش دهد.

برخی از علائم کمبود بیوتین عبارتند از:

*    خشکی و فلسی شدن پوست
*    خشکی چشم‌ها
*    شکننده شدن موها و ریزش مو
*    احساس خستگی
*    بیخوابی
*    کم اشتهایی
*    تهوع و ناراحتی های گوارشی
*    افسردگی
*    احساس سوزش و سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پاها
*    درد عضلانی
*    ترک‌هایی در گوشه های لب
*    تشنج
*    مشکل در راه رفتن
*    و ...


عوامل کمبود بیوتین
آشنایی با عوامل کمبود بیوتین کمک می کند تا جلوی آسیب رسیدن به بدن را بگیرید. هرچند کمبود ویتامین در بدن بسیار نادر است، اما ممکن است به دلایلی که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود، با کمبود بیوتین مواجه شوید.

داروها
مصرف برخی از داروها از جذب بیوتین در بدن جلوگیری می‌کند. مانند آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد تشنج. آنتی بیوتیک ها باکتری‌های خوب روده را که باعث ایجاد بیوتین در بدن می‌شود را از بین می‌برد.

مشکلات روده
بعضی از مشکلات روده‌ای باعث می شود غذا به خوبی جذب نشود. به همین دلیل روده نمی‌تواند بیوتین مورد نیاز بدن را تامین نمایند.

رژیم غذایی بلند مدت
رژیم‌های غذایی بلند مدت و سخت نیز اجازه جذب مواد و املاح مورد نیاز برای بدن را نمی‌دهد.

کمبود بیوتینیداز
این کمبود وراثتی بوده و البته بسیار نادر است. قبل از آنکه بیوتین از بدن خارج شود چندین بار بازیابی می‌شود.‏ کمبود بیوتینیداز باعث می‌شود تا بیوتین بدن بازیابی نشود. این اعلائم در ما‌ه های اولیه زندگی به دلیل داشتن عوارض شدید قابل تشخیص است.

اختلالات ژنتیکی
یکسری از این اختلالات ژنتیکی نیز باعث کمبود بیوتین می‌گردد. فنیل کوتون اوری و نقص در انتقال در بیوتین. فنیل کوتون اوری شیوع بیشتری نسبت به سایر اختلالات ژنتیکی دارد. در بدو تولد نوزادان را از این نظر مورد بررسی قرار می‌دهند. در صورتی که زود تشخیص داده نشود، منجر به مشکلات نورولوژیکی شدیدی می‌گردد.

تامین بیوتین مورد نیاز بدن
همانطور که گفته شد کمبود بیوتین بدن بسیار نادر است. نکته جالب اینجاست که افزودن بیوتین بیشتر در رژیم غذایی مشکلی را برای بدن ایجاد نمی‌کند. مصرف مکمل‌ها همراه با مواد غذایی خطرات عوارض جانبی را کم می‌کند. اما باز هم درصورت تمایل استفاده بیشتر می‌توان آنها را از داروخانه ها تهیه نمود. ولی قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت گردد تا احتمال تداخل داروها با بیوتین بررسی شود. علاوه بر این، مصرف مواد غذایی مختلف می تواند به تامین ساده و کم هزینه بیوتین بدن کمک کند.

به دلیل اینکه ورزشکاران نیاز به پروتئین بیشتری دارند، از مواد غذایی مصرف استفاده می‌کنند که با صرف زمان کمتر به بیوتین بیشتری دست یابند. در نتیجه از تخم مرغ خام استفاده می‌نمایند.

تذکر: در مصرف تخم مرغ خام خطر آلوده بودن به سالمونلا وجود دارد ولی باز هم از آن استفاده می شود. سالمونلا نوعی باکتری موجود در تخم مرغ خام است در صورتی که پخته شود از بین خواهد رفت.

بیوتین در برخی از مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، جگر و برخی آجیل ها مانند بادام و بادام زمینی، گردو و دانه سویا  وجود دارد. همچنین حبوبات، گل کلم، موز، قارچ، هویج، کاهو، سیب، اسفناج، برگ چغندر سوئیسی، غلات سبوسدار و... نیز حاوی بیوتین مورد نیاز بدن هستند. پ پخت مواد غذایی اشاره شده باعث کاهش بیوتین این مواد شده و توصیه می‌شود، آنها را به صورت خام یا نیمه پخته استفاده کنید.

ژل رویال یا شاه انگبین نیز از جمله موادی است که حاوی بیوتین است. گرده گل نیز از جمله مواد تولید شده توسط زنبور عسل است که بیوتین یا همان ویتامین B7 دارد. مصرف هوشمندانه موادی مثل ژل رویال به دلیل داشتن ترکیباتی از جمله بیوتین، باعث جلوگیری از ریزش مو می شود. برخی به همین علت از ژل رویال به عنوان محرک رشد مو یاد می کنند.

استفاده از مکمل ها برای تامین بیوتین
در صورتی که افراد نتوانند از طریق مواد غذایی بیوتین مورد نیاز خود را تامین نمایند ‏باید از مکمل ها به مدت 90 روز استفاده کنند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند. ‏

همانطور که در بالا توضیح داده شد به دلیل اینکه بیوتین محلول ‏در آب است از آن ‏می‌توان در هر ساعت از شبانه روز استفاده شود. به طور کلی افراد از ‏‏10 سال به بالا ‏باید بین 30 تا 100 میکروگرم بیوتین مصرف کنند. ولی کودکان زیر ‏سه سال باید 10 ‏تا 20    میکرون استفاده نمایند.

نکته جالب توجه در مورد مصرف ژل رویال به عنوان یک مکمل طبیعی تامین کننده بیوتین مورد نیاز بدن اینجاست که مصرف یک گرم ژل رویال خام، می تواند 10 درصد بیوتین مورد نیاز بدن را تامین کند. از همین رو افرادی که در رژیم غذایی یا دارویی خود ژل رویال دارند، عموما کمتر با افت بیوتین مواجه می شوند.

بیوتین به عنوان یکی از ترکیبات ژل رویال که در مواد دیگری چون گرده گل نیز وجود دارد، از جمله ویتامین های مفید برای بدن است. بیوتین که در دسته ویتامین های ب قرار داشته و به نام ویتامین B7 نام گذاری شده است، می تواند به حفظ سلامت مو، تنظیم کلسترول و... کمک کند. مصرف این ویتامین به اندازه مورد نیاز بدن ضروری است و باید سعی کنید در رژیم غذایی خود میزان کافی از بیوتین را قرار دهید.

 

-